Jucy New Zealand - Reisverslag uit Foxton Beach, Nieuw Zeeland van Erin Gendt - WaarBenJij.nu Jucy New Zealand - Reisverslag uit Foxton Beach, Nieuw Zeeland van Erin Gendt - WaarBenJij.nu

Jucy New Zealand

Blijf op de hoogte en volg Erin

04 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Foxton Beach

Op 14 maart kwamen we aan in Auckland, nieuw zeeland na elkaar een paar uur niet te zien, want we hadden verschillende vluchten. We sliepen de eerste paar nachten in Westend Backpackers in een zijstraat van de hoofdstraat van Auckland. Ook de haven was op een steenworp afstand, daar zijn we de eerste avond dan ook gelijk heen gelopen en genoten we van het uitzicht. We sloten de dag af met een jug bier en een heerlijke pizza in het restaurant dat onder het hostel lag. Onze eerste volle dag in Auckland de wandeling uit de Lonely Planet gelopen. We begonnen bij de haven en eindigden bij de Skytower waar we kaartjes kochten voor een Rugby League (Sydney vs New Zealand) wedstrijd in het World Cup stadium (Eden Park). Onderweg terug boodschappen gedaan en 's avonds naar Silo park gegaan voor een openlucht bioscoop waar ze een film over Bob Marley draaien, en ze Churros hadden (Bas blij). De volgende dag richting Mount Eden gegaan waar we prachtig uitzicht hadden over heel Auckland met de 2havens. We hadden al avondeten gemaakt en dit meegenomen in de tupperware omdat we naar de Rugby wedstrijd gingen!!! Zelfs de vorken mochten mee naar binnen ;)! De eerste wedstrijd waren de juniorteams van de Warriors en de Roosters. Die daarna zelf tegen elkaar speelden. Het was een mega spannende wedstrijd en de atmosfeer was fantastisch, iedereen zit gewoon door elkaar, en heeft plezier. In de volle trein terug en ons bed ingedoken na een drankje in de sportsbar in de straat. Sint Patricks day was aangebroken, en we hebben vooral niet veel gedaan, alhoewel ik wel even ben gaan fitnessen. 's Avonds een drankje gaan doen in de sportsbar en daarna een Belgisch bier cafe, waar we aan de praat raakten met 2stewardessen en 1 piloot van Emirates. Ze vertelden allemaal hilarische verhalen en zijn nog even met ze blijven kletsen. Toen weer terug naar het hostel gegaan en gaan slapen, want de volgende dag konden we onze Jucy campervan ophalen! Alles was included in onze ruime auto en het was een stuk luxer dan onze Wickedvan. Die dag gelijk een enorm stuk gereden met als doel de Waitangi Treaty Grounds. Hier is het verdrag tussen de blanken en de Maori gesloten. Niet echt een verdrag want er stond in dat de blanken de baas waren en dat de Maori het land mochten gebruiken, alleen was dat niet zo goed vertaald. We sliepen die nacht bij Waitangi aande prachtige Bay of Islands. We kwamen tot de conclusie dat het rijden door NZ echt geweldig was, dit land is zo prachtig! De volgende ochtend bijtijds vertrokken naar Hot Water Beach, een strand met een warmwaterbron onder het strand, op het Coromandel Peninsula. Weer was de weg erheen prachtig, en hadden we onze eerste deceptie. Het water stond niet laag genoeg toen we er waren dus een put graven en in t water zitten ging het niet worden. Toen we wegliepen voelde ik ineens dat het zand heel warm was in een stukje zee. En ja hoor als je je voeten een beetje in het zand woelden was het gloeiend heet! Die nacht helemaal alleen op een DOC geslapen bij een beekje in een national park. We betaalden doormiddel van wat geld in een envelopje te doen en dit in de aanwezige brievenbus te stoppen. Raglan aan de westkust was onze volgende bestemming en we reden dus van oost naar west door NZ. Onderweg gestopt bij een Gorge waar we een wandeling door een kilometer lange mijntunnel hebben gemaakt, was wel grappig. In Raglan zijn we gelijk doorgereden naar Manu Bay, waar ook een film opgenomen was. Het was druk met surfers en hebben lekker in het zonnetje genoten. De campsite was heel goedkoop, maar de douches waren dan ook koud. De volgende dag gingen we SURFEN!! Dit was de rede dat ik hierheen wilde! De golven waren super en het ging heel goed, maar na 3,5uur waren we moe en voldaan! Na het surfen doorgereden naar Waitomo waar we de volgende dag een cave tour gingen doen. We sliepen in de tuin van een hostel met heerlijke douches en deden een wasje. De cave tour begon om 9uur dus bijtijds opstaan, we kregen dikke wetsuits een helm, een broekje in gekke kleuren en een klimtuig aan. Abseilend om in de cave te komen, daarna 3.5uur lang lopen, klauteren en op de binnenband van een truckband dobberen in een pikdonkere grot. Af en toe was er verlichting van ontelbaar veel gloeiwormen. Klimmend eruit en ons grotavontuur was afgelopen, het was echt fantastisch!! We waren helemaal kapot en besloten nog een nacht bij het hostel te slapen. De volgende dag stond ons een lange rit naar Wellington te wachten waar ik 2dagen later mijn China visum moest aanvragen. Onderweg zag ik voor het eerst Mount Doom!!! We sliepen op een campground in Porirua, vlakbij Wellington. De volgende dag Wellington ingegaan, en per toeval was er een foodmarket, die wij natuurlijk bezochten. Daarna langs de haven naar de Cable Car gelopen die ons naar de Botanical Gardens en een uitkijkpunt bracht. De wandeling geeindigd in Cubastreet. In Porirua nog hikingschoenen voor Bas gekocht, en gekookt in de campingkeuken. Die maandag moest ik langs het Chinese Consulaat voor mijn visum, altijd een heel gedoe. Nadat ik alles had ingeleverd weer een lange rit, nu met bestemming Rotorua. Mijn ouders waren een paar dagen eerder in Nieuw Zeeland aangekomen en zouden die avond ook in Rotorua zijn. Dus contact gelegd en die nacht op dezelfde camping gestaan en hun na 3maanden weer gezien. Voor Nas was het gelijk meeting the parents, maar dat was prima. De volgende ochtend hebben ze gelijk een 9-hole gelopen en ik was de caddie. Na het golfen zijn ik en Bas naar Whakarewarewa gegaan, een thermal villages dat bewoond en gerunt wordt door Moari. Dezelfde dag doorgereden naar Lake Taupo waar we sliepen op een gratis campsite bij een rivier. De rest van de dag niet veel meer gedaan. De volgende dag gingen we badderen bij een gratis hotspring en we bezochten de huka falls. Dit is een stuk waar de rivier sterk vernauwd en het water er met een enorme kracht doorheen wordt geperst. Onze bestemming was de Whakapapa Village, want de dag erna gingen we de Tongariro Crossing doen, Mordor voor de Lord of the Rings-kenners. 's Avonds goed gekookt, en ook al een deel voor de volgende dag klaargemaakt. Om 6uur ging de wekker en 1 uurtje later begonnen we aan de tocht. Orks zijn we gelukkig niet tegengekomen, wel veel trappen en op de terugweg kwamen we mijn ouders tegen! Samen geluncht en daarna met z'n vieren naar beneden gelopen. Het was echt een fantastische tocht, en eigenlijk wel de beste dagtocht van mijn leven. Ook nog een stuk gelopen waar er een risico was op vliegende stenen vanwege vulkanische activiteit, en een deel van de tocht was afgesloten, maar dat maakte niet uit. We waren kapot en bij met onze al halfgekookte maaltijd. De volgende ochtend voelde ik me niet helemaal lekker. We reden weer richting Wellington, maar wel met een detour langs de Wanganui rivier. Aan het begin van de weg stond een bord dat aangaf dat de volgende 64km bochtig zouden zijn! Het was wel echt een mooie detour en we sliepen op een camping op 1,5uur van Wellington. Het was Pasen en druk, maar prima. De laatste paar km naar Porirua die ochtend waren prima te doen, en we waren op de camping voordat mijn ouders er waren. We gingen die avond naar een Rugby Union wedstrijd met mijn ouders. Er heerste een fantastische sfeer in het stadion en de wedstrijd was spannend! Na afloop met zijn 4-en nog bij een Japanner in het centrum van Wellington gaan eten en weer terug met de trein. ’s Ochtends rustig aan gedaan en ik heb mijn tas gepakt en die over geheveld naar de camper van mij ouders. ’s Middags gingen we met zijn allen naar het Te Papa museum. Het museum heeft een enorme collectie, en ook voor kinderen is het leuk, maar na 2,5uur hadden we het wel gehad en zijn we terug gegaan naar Porirua. Het was onze laatste nacht in de Jucy-van, en die moest dus opgeruimd worden. Dit hebben we vooral de volgende ochtend gedaan, en nadat we hem weggebracht hadden sliepen we nog een nacht in een hostel in het centrum van Wellington. De volgende ochtend moest ik afscheid nemen van Bas die al de boot nam naar Picton op het Zuider Eiland. Ik kon hem nog gedag zwaaien vanaf de kant en toen was de boot weg. De volgende 2 weken ging ik met mijn ouders het Zuider Eiland doen. Het was wel raar om na 5,5week met Bas gereisd te hebben, dag te zeggen. Gelukkig was het maar voor 2 weken, want dan zou ik hem nog 3dagen in Christchurch zien. Diezelfde dag ook mijn visum voor China opgehaald, dit was gelukkig helemaal prima. We stonden die nacht midden in Wellington met de camper, dus dat was erg makkelijk want de volgende ochtend moesten we heel vroeg de ferry hebben naar Picton. Toen we daar aankwamen Bas toch nog eventje gezien! Daarna zijn we doorgereden naar Maranau onderaan het Abel Tasman National Park. ’s Ochtends bijtijds opgestaan want we gingen een wandeling maken door het National Park, we werden door de watertaxi afgezet en zijn toen een paar uur terug gaan lopen en sloten de dag af met nog een ritje in de watertaxi. We waren vroeger terug dan geplanned en besloten nog een stuk door te rijden tot Blenheim, onderweg reden we door een prachtige vallei en regelde ik onze Dolphin Swim in Kaikoura (aan de oostkust). De volgende ochtend reden we door naar Kaikoura, waar we om 12uur werden verwacht. Ik en pappa kregen dikke wetsuits, zwemvliezen en een snorkelset, en daarna een briefing met zijn 3en en de rest van de mensen over wat er ging gebeuren. Het zijn wilde dolfijnen en het kan dus zijn dat ze niet willen of er niet zijn, maar op de boot bleek dat we enorm geluk hadden! De 3 dolfijnscholen zwommen bij elkaar, 500 dolfijnen waar wij middenin gedropt werden!!! In het water moest je de aandacht trekken van de dolfijnen en had je eenmaal oogcontact (wat echt geweldig was) kon je rondjes met ze draaien en duiken. We mochten ze natuurlijk niet aanraken, want ze zijn wild. Af en toe schoten er ineens 10dolfijnen onder je door, amazing!! Na het zwemmen hebben we van hun kunsten genoten vanaf de boot, alle dingen die ze doen in het Dolfinarium doen ze in het wild ook. We waren erg moe na deze fantastische ervaring en hadden de volgende dag een rijdag. We gingen via Arthur’s Pass richting Hokitika (aan de westkust). We reden richting de Zuiderlijke Alpen, wat een prachtig land is het toch, het voelde echt aan alsof je in Lord of the Rings loopt. De pas was vooral mooi en we eindigen die avond op een DOC campsite. ’s Ochtend reden we door naar Hokitika, de plek waar je Greenstone/Pounamu/Jade kan kopen die bij de Maori cultuur horen. Ik heb mijn Zoete Aardappel daar gekocht, ja dat is de simpele betekenis, hij heeft er meer, maar ik vind deze de leukste. Ook was er een dierencentrum waar ze onder andere Kiwi’s hadden!!! In Nieuw-Zeeland zijn ze behoorlijk met uitsterven bedreigd en het zijn hele schuwe beestjes, dus nauwelijks een mogelijkheid om ze in het wild te zien. Maar wij hebben hem gezien hoor, groter dan een kip en met een hele lange snavel. ’s Middags Fish&Chips gegeten op het Sunset Point, waar je prachtig uitzicht hebt over de zee, en daarna doorgereden naar Fox Glacier. De grote dag was aangebroken de volgende morgen….. Ik en pappa gingen uit een vliegtuigje springen! 16.000ft hoog, 60sec freefall en daarna zelf de parachute mogen besturen WOW!! Het was zo ongelooflijk gaaf, vet, wreed, cool, insane, geweldig, prachtig, fantastisch, ik kan nog wel even doorgaan maar ik denk dat jullie het wel begrijpen ;)! De foto’s zijn echt hilarisch om te zien, wapperende wangetjes volop. Toen de adrenaline levels weer gedaald waren, was ik kapot en heb gelukkig onderweg een dutje kunnen doen. We reden namelijk diezelfde dag verder naar Haast, waar we als ongeveer de enige op de camping stonden, samen met een aantal Sandflies (die zorgen voor vreselijk jeukende muggenbulten). De volgende ochtend eerst een doodlopende weg verder naar het Zuiden genomen om bij Jackson Bay te komen, hier was in 1900 een nederzetting, die er nu niet echt meer is. Een paar huisjes, een dicht eettentje, wat vissers en ook hier de Sandflies. Onze bestemming van de dag was Lake Wanaka, waar we de volgende dag een wandeling gingen doen. We besluiten een berg te doen die tussen Lake Wanaka en Lake Hawea ligt, zodat als we na 1000m klimmen boven komen, we een fantastisch uitzicht hebben over beide meren. Onderweg naar boven komen we wat koeien, herten met enorme geweien en veel schapen tegen. Na de wandeling nog doorgereden richting Christchurch,we sliepen die nacht in Omarama, een dorpje van niks. Het was mijn laatste nacht in de camper, dus moest ook al mijn spullen weer pakken…. Joepie. ’s Ochtends begonnen we rit naar Christchurch waar ik Bas weer zou zien! De rit was weer geweldig mooi, we stopten onderweg nog even bij Lake Tekapo, en reden er niet veel later helemaal langs. Terwijl we dichterbij kwamen zag je meer bedrijfjes komen voor constructiewerken van gebouwen. We gingen Bas ophalen bij de busstop, maar we kwamen er bijna niet, het hele centrum is nog steeds afgesloten. Het ligt nog steeds in puin en is gevaarlijk, 10.000 mensen hebben geen huis meer, en ’s nachts is het centrum donker. Die avond gingen we nog met mijn ouders uit eten bij een heel lekker restaurant. Bas en ik sliepen de aankomende 3 nachten in een hostel in een oud huis niet heel ver lopen van het “centrum”. Er zijn bijna geen hostels meer, maar gelukkig had Bas op tijd geboekt. We zijn de laatste dagen lekker koffietentjes gaan bezoeken en nog bij een lekkere Italiaan gegeten. We hebben natuurlijk ook door Christchurch gelopen en dat was best heftig, ik had echt niet verwacht dat het hele centrum plat zou liggen. De laatste dag bracht Bas me weg naar het vliegveld, we zouden elkaar 5maanden niet zien. Het afscheid was zwaar, maar het is onze keuze, op naar China voor het 3de deel van mijn reis.